Ramona Enache a inventat paharul The Pointer, perfect pentru a bea vin în natură, pe plajă, la un picnic sau în altă parte și de curând a lansat o campanie de crowdfunding pe Kickstarter. Mai sunt câteva zile în care puteți dona și sa primiți un cadou excelent. Dar, haideți s-o cunoaștem pe Ramona și The Pointer.
Ce te-a inspirat să creezi The Pointer?
Cele două pahare de vin pe care la băusem, dar mai ales faptul că am vărsat alte două în acelaşi interval de timp, pentru că paharul meu cu picior nu era suficient de stabil în iarbă.
Cum ai început să produci primele pahare The Pointer?
Am încercat să ataşez diverse obiecte metalice ascuţite, din comerţ, unui pahar de vin cu picior. Am eliminat talpa şi o parte de picior şi apoi încet, încet, am adoptat pentru partea metalică o bucată de ţeavă şi un cui de cort, având în vedere că orice cui de cort a fost creat pentru a putea înfipt în pământ.
De ce o campanie de crowdfunding?
Am produs până la momentul de start al campaniei peste 200 de prototipuri manual, cu aproximativ 2 ore de muncă pentru fiecare pahar. Pentru a reduce efortul fizic şi pentru a învesti mai mult timp în îmbunatăţirea designului precum şi în strategia de marketing a produsului, precum şi pentru a produce mult mai multe pahare, a apărut nevoia automatizării procesului de manufacturare. Pentru toate ustensilele, matriţele şi un minim de pahare de dat în lucru, este nevoie de o investiție mare pe care nu mi-o pot permite integral. Alături de acest motiv cât se poate de pragmatic, o campanie de crowdfunding ajută foarte mult la răspândirea veştii şi datorită suspansului, creează o legătură specială între creator şi client, aş putea spune chiar un fel de comunitate. Şi asta e de nepreţuit.
Ce alte proiecte ai realizat după terminarea studiilor?
Încă nu am terminat facultatea, mai am un an în care trebuie să încep şi să finalizez proiectul de diplomă. În timpul studiilor am mai fost implicată în diverse proiecte mai mult sau mai puţin legate de facultate, dintre care cel mai notabil este participarea într-un raliu caritabil alături de două prietene apropiate, cu plecare din Bucureşti şi cu destinaţia Ulan Batro, Mongolia. Pe lângă 6 săptămâni de condus şi 15 000 de km prin tot felul de locuri minunate, toate pregătirile, campania de strângere de fonduri, tot ce înseamnă PR şi brand development au însemnat 1 an din viaţa mea şi a prietenelor mele. Şi rămâne cel mai frumos an de până acum. Fire Fairies.
Cum sunt privite invenţiile în Amsterdam faţă de Bucureşti?
Cred că orice societate apreciază o idee bună, utilă sau cel puţin hilară. Raportându-mă la Pointer, poate este mai puţin apreciat în Bucureşti pentru că.. nu poţi să bei în parc, nici să calci iarba. În acelaşi timp, piaţa olandeză este de mult suprasaturată de design şi designeri, aşa că nu pot decât să mă bucur de avantajele ţării de provenienţă şi ţării care mă găzduieşte momentan, fiecare anulând dezavantajele celeilalte.
Cum ai primit primele comenzi şi ce planuri ai pentru The Pointer?
Primele comenzi au venit de la prieteni şi familie şi câteva datorită unor articole în presa Olandeză. Următoarele comenzi au venit din reţeaua extinsă de prieteni din toată lumea şi datorită atenţiei primite în cadrul DUTCH DESIGN WEEK, unde POINTER a fost expus. Înainte de campanie, POINTER era deja folosit în 11 ţări, pe 3 continente diferite. Dacă campania se va încheia cu bine, noi continente vor fi atinse şi numărul ţărilor se va dubla. După îndeplinirea îndatoririlor post-campanie, mă voi axa pe introducerea POINTER în magazine de design şi de vin din toată lumea. Există deja suficiente cereri, aşa că trebuie doar să pun la punct o strategie înţeleaptă.
Cea mai mare satisfacţie pe care ţi-a adus-o acest proiect?
Sunt bucuroasă că total întâmplător am creat un obiect extrem de util, pentru oamenii care apreciază aceleaşi lucruri ca mine când vine vorba de consumul de vin în aer liber: pahar de sticlă şi cât mai puţin lichid irosit. În egală măsură sunt fericită că POINTER a reuşit să creeze o mică comunitate.
Te-ai gândit să faci pahare similare pentru alte genuri de băuturi?
Nu. Pe lângă variante viitoare ale POINTER eventual pentru pahare de vin alb, roşu sau champagne (momentan paharul utilizat este universal) şi alte extensii care sunt acum în lucru, nu cred că voi continua pe această linie. Am alte idei venite tot din diverse necesitaţi personale şi mi-aş dori foarte mult ca, o dată ce Pointer e pe picioare, să le pot duce mai departe.
Cui se adresează acest produs?
Tuturor oamenilor cărora le place să bea vin în aer liber, fie la picnic, fie pe plajă şi cărora nu le place să bea nici din pahare de plastic, nici direct din sticlă. Cred că e un cadou excelent, atât pentru femei cât şi pentru bărbaţi.
Te-ai gândit să deschizi vreodată un magazin fizic?
Poate doar când şi dacă va deveni extrem de celebru. Haha. Cred că un magazin pentru un singur produs nu îşi are rostul, însă îmi doresc foarte mult să deschid un Pointer bar, un pop-up wine bar, de sezon. Asta cred că este mai aproape de realitate.
Cine e Ramona Enache când nu inventează. Ce faci zilnic?
Ramona e încă studentă la arhitectură, în Olanda. Deşi nu mă duc la facultate de mai bine de un an, am ales să iau o pauză înainte de a îmi încheia studiile pentru a lucra în câteva birouri de arhitectură. Am un program foarte activ cultural şi de divertisment după încheierea programului de lucru, iar de când există Pointer, toate activităţile se îmbină cu paharul şi paharul cu ele.
Cea mai mare pasiune a ta?
Mi-ar fi fost foarte uşor să răspund la întrebarea asta în urmă cu câţiva ani. Nu am nicio pasiune care să ardă mai puternic decât celelalte, încă încerc cât de multe pot, iar momentan încerc să transform un mic obiect de design într-o afacere. Cel puţin la momentul actual, intră la categoria pasiuni. Până apare altceva mai provocator.
Ce te inspiră cel mai mult?
Toate locurile în care călătoresc, filmele şi expoziţiile pe care le văd, familia, prietenii şi oamenii din jurul meu, dar mai ales toate poveştile pe care le aud.
Cum privesc cei apropiaţi The Pointer?
Toată lumea iubeşte Pointer!!! Sunt convinsă că produsul în sine este de vină, în egală măsură cu entuziasmul pe care îl eman zi de zi. Sunt foarte norocoasă să am atât de mulţi oameni în jur care să mă susţină şi să participe constant activ la dezvoltarea produsului, uneori fără să-şi dea seama măcar.
Un sfat pentru tinerii care ies de pe băncile unei facultăţi
Sper din tot sufletul să le placă ce şi-au ales să facă. Şi dacă nu le place, să încerce să privească dincolo de diplomă şi să găsească un ceva mic, cât de mic, care să le aducă bucurie.
Pe Ramona o găsiți pe pagina de Facebook, iar The pointer pe site, pe Facebook şi pe pagina de crowdfunding Kickstarter