Ieri am participat la Social Media Summit 2013 în Bucureşti la hotelul Howard Johnson, unde am avut plăcerea să ascult speakeri excelenţi din domeniu atât de la noi din ţară cât şi din afară. Cireaşa de pe tort, un invitat surpriză: Pavel Bartoș, care ne-a încântat cu umorul lui caracteristic şi ne-a surprins recunoscând autoritatea bloggerilor din România.
Cei de la Revista Biz organizatorii reprezentaţi prin redactorul-şef Marta Uşurelu aduc la fiecare eveniment de acest gen noutăţi din lumea Social Media pentru a ne ţine la curent atât pe noi, bloggeri dar şi pe brand-uri, dar mai ales să ne comunice oportunităţile care ne stau la îndemână şi pe care multe companii din România încă nu le acceptă.
Dimineaţa a început cu speech-ul lui Daniel Enescu Co-Owner Daedalus Group cu un studiu extrem de interesant despre Consumer engagement on Facebook – the Romanian perspective. Pe scurt pe Facebook cele mai plăcute industrii sunt cele de cosmetice, haine şi media. Comportamentul utilizatorului este diferit, mai ales în funcţie de vârstă şi din ce în ce mai mulţi dau unlike dacă brandul dezamăgeşte. Concluzia: angajează-te să comunici bine și constant consumatorilor şi fanilor, vei avea mai multe şanse.
În a doua parte, ne-a prezentat o părere contradictorie pe scurt, Luiz Moutinho, Foundation Chair of Marketing, Founding Editor-in- Chief, Journal of Modelling în Management (JM2), Adam Smith Business School, University of Glasgow: SOCIAL MEDIA WILL NO LONGER BE SOCIAL MEDIA. Oare aşa o fi? Cel puţin s-a înţeles că Social Media nu împiedică omul să nu mai socializeze offline, ci dimpotrivă îl ajută să comunice şi mai bine în afara mediului virtual. Mai presus de orice se va cere să se meargă în ceea ce priveşte companiile pe transparenţă, simplitate şi calitate pentru că rețelele sociale vorbesc despre experienţe.
Nu putea lipsi expertul în Facebook, Alexandru Negrea, care şi-a început discursul cu o precizare personală, nu va mai lucra pentru BCR şi vrea să progreseze conducând departamentul de Facebook pentru agenţia de Social Media, Spada. Ne invită să participăm la Şcoala de Social Media organizată de agenţie unde predă alături de Andrei Roşca.
Despre Facebook, doar de bine: ai buget şi resurse ai ce căuta pe Facebook, nu ai, mai bine încerci prin alte mijloace să te promovezi, pentru că această rețeta este o investiţie pe termen lung. Setează obiective pentru a-ţi monitoriza munca.
După pauza de cafea, am continuat cu un speaker excelent: Bogdana Butnar, Industry Manager la Google România, care a încercat o abordare interesantă: Social Media comparată cu dragostea. Incisivă şi foarte la obiect (de parcă ar putea fi altfel) a pus accentul în special pe ceea ce la noi în România nu prea vedem: reacţie în timp real a celor din departamentul de Social Media vis-a-vis de orice s-ar întâmpla cu brandul în mediul online. Poate chiar o fi adevărat că ” All is fair în love şi în social media”.
Dragoş Stanca, Managing Partner la Thinkdigital, un alt expert în Facebook, ne-a povestit despre “Social marketing, de la nişa la mainstream.” Această reţea trebuie să aducă responsabilitate în primul rând, pentru că nu încurajează haosul şi conţinutul de proastă calitate. Like-urile au un preţ care de multe ori nu merită plătit şi profesionalismul trebuie să primeze, fie că este vorba de pagina unei companii sau o pagină personală.
Costin Cocioabă Managing Director la Bakers Digital Communication şi Owner la reFresh.ro ne aduce în discuţie brandul personal în blogging.
Există numeroase avantaje pe care blogurile o au în faţa Facebook-ului, în special conţinutul indexabil, rezultatele imediate, comunităţile formate şi o comunicare mai bună, personală, credibilă către consumator. Social media se face dacă îţi place şi nu este un job de la 9 la 5, ci 24 din 24.
Evident, Chinezu a fost cel care s-a implicat şi se implică în continuare cu cei mai mulţi bloggeri prin proiectul Blogal Initiative, preluând foarte multe proiecte de promovare pentru branduri mai mici, demonstrează că se poate face Social Media pentru început şi pe bani puţini. Mai multe despre Compabloggeri şi comportamentul lor în timpul unei campanii puteţi afla aici.
Un speech ţinut de un american de data aceasta pentru români, Michael Koch, Founder & Chief Executive Officer Catalyst Group. Cred că a făcut să sară inima în piept celor prezenţi. Lipsea doar tricolorul fâlfâind. Lăsând glumă la o parte, cei de la Revista Biz au ieşit din ţară pentru a treia oară după Amsterdam şi UK, acum şi mai departe, în SUA şi au stat de vorbă cu mai multe companii importante din Sillicon Valley despre criza economică, care se pare că nu mai ţine mult. Dar poate cea mai frumoasă experienţă a fost surpriza pe care americanii le-au făcut-o, lăudând românii care lucrează în America, în poziţii importante. O lecţie pe care ar trebui s-o reţinem cu toţii.
Şi pentru încheiere, Luiz Moutinho a încercat să prezinte o latură diferită în ceea ce priveşte Social Media şi cum va fi văzută în viitor prin workshop-ul „Social media ca Inovaţie în media” din cadrul programului Conferinţa Naţională a presei din România şi care face parte din proiectul „Antreprenoriat şi inovaţie în mass media”, cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. Neîncercând să demonteze strategia de brand building şi de setare de obiective pe care ceilalţi speakeri au scos-o în evidenţă, reuşeşte cumva să transmită un mesaj vital companiilor: Social Media este despre oameni.
Închei invitându-vă să participaţi la următorul Summit care va avea loc la Iaşi în 15 martie.